Dasar Privasi


Privasi Anda

Halaman ini menerangkan dasar privasi yang merangkumi penggunaan dan perlindungan maklumat yang dikemukakan oleh pengunjung.

Sekiranya anda ingin mendaftar dan membuat transaksi atau menghantar e-mel yang mengandungi maklumat peribadi, maklumat ini mungkin akan dikongsi bersama dengan agensi awam lain untuk membantu penyediaan perkhidmatan yang lebih berkesan dan efektif. Contohnya seperti di dalam menyelesaikan aduan yang memerlukan maklum balas dari agensi-agensi lain.


Maklumat Yang Dikumpul

Tiada maklumat peribadi akan dikumpul semasa anda melayari Portal Rasmi DBKL kecuali maklumat yang dikemukakan oleh anda melalui e-mel atau pendaftaran yang merupakan bahagian yang dilindungi dalam Portal ini.


Apa Yang Berlaku Jika Saya Membuat Pautan Ke Laman Web Yang Lain?

Portal Rasmi DBKL mempunyai pautan ke laman web agensi Kerajaan dan agensi bukan Kerajaan. Dasar privasi ini hanya terpakai untuk Portal ini sahaja. Perlu diingatkan bahawa laman web yang terdapat dalam pautan Portal ini mungkin mempunyai dasar privasi yang berbeza dan pengunjung dinasihatkan supaya meneliti dan memahami dasar privasi bagi setiap laman web yang dilayari.


Dasar Keselamatan

Perlindungan Data

Teknologi terkini termasuk penyulitan data adalah digunakan untuk melindungi data yang dikemukakan dan pematuhan kepada standard keselamatan yang ketat adalah terpakai untuk menghalang capaian yang tidak dibenarkan.


Keselamatan Storan

Semua storan elektronik dan penghantaran data peribadi akan dilindungi dan disimpan dengan menggunakan teknologi keselamatan yang sesuai.


Pengumpulan dan Penggunaan Data Imej Wajah.

1. Tujuan Pengumpulan Data Imej Wajah.

Aplikasi ini mengumpul data imej wajah semata-mata bagi tujuan pengesahan identiti dan pengesahan akaun pengguna. Pengumpulan ini adalah perlu bagi memastikan bahawa pengguna merupakan individu yang sah dan diberi kuasa untuk mewakili perniagaan yang berdaftar di dalam sistem e-Perolehan (ePPP).


Data imej wajah digunakan untuk:
  • Mencegah penipuan identiti dan penyamaran.
  • Memperkukuh proses pengesahan semasa pendaftaran atau pengesahan akaun.
  • Mematuhi keperluan keselamatan, tadbir urus dan kawalan dalaman organisasi

Data imej wajah tidak digunakan bagi tujuan pemasaran, pemprofilan, pengiklanan atau analitik, dan tidak dikongsi dengan pihak ketiga kecuali dalam skop integrasi sistem yang dibenarkan dan berkaitan secara langsung dengan operasi e-Perolehan.


2. Tempoh Penyimpanan Data Imej Wajah.

Data imej wajah disimpan hanya sepanjang tempoh yang diperlukan bagi memenuhi keperluan pengesahan dan pematuhan sistem.


Secara khusus:
  • Data imej wajah akan disimpan sepanjang tempoh akaun pengguna masih aktif di dalam sistem.
  • Data tersebut boleh disimpan untuk tempoh yang lebih lama sekiranya diperlukan bagi memenuhi keperluan undang-undang, audit atau peraturan yang terpakai ke atas sistem e-Perolehan.
  • Setelah data tidak lagi diperlukan, ia akan dipadamkan secara selamat atau dianonimkan selaras dengan dasar penyimpanan dan pelupusan data organisasi.

Langkah keselamatan teknikal dan organisasi yang bersesuaian dilaksanakan bagi melindungi semua data peribadi yang disimpan.


3. Permohonan Pemadaman Data Peribadi.

Pengguna mempunyai hak untuk memohon pemadaman data peribadi mereka, termasuk data imej wajah.


Permohonan pemadaman boleh dibuat dengan:
  • Menghubungi pentadbir sistem atau pasukan sokongan melalui saluran rasmi yang disediakan di dalam aplikasi atau laman web e-Perolehan.

Setelah permohonan yang sah diterima:
  • Permohonan akan disemak bagi memastikan tiada keperluan undang-undang, peraturan atau kontrak yang mewajibkan data tersebut disimpan.
  • Sekiranya tiada kewajipan sedemikian, data peribadi pengguna akan dipadamkan secara kekal daripada sistem dalam tempoh masa yang munasabah.

Proses ini dilaksanakan selaras dengan undang-undang perlindungan data dan peraturan privasi yang berkuat kuasa.