Soalan Lazim (FAQ)

SOALAN UMUM

Sistem e-Perolehan DBKL merupakan sistem perolehan elektronik yang membolehkan pembekal untuk menawarkan bekalan, perkhidmatan dan kerja kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) secara atas talian. Ia meliputi tawaran perolehan secara tender, sebut harga, pembelian terus dan iklan kerja undi yang dikeluarkan oleh DBKL. Perkhidmatan yang ditawarkan melalui sistem ini adalah meliputi: 1. Pendaftaran pembekal dan pembayaran secara atas talian. 2. Pembelian dokumen tender/ sebut harga dan pembayaran secara atas talian. 3. Memproses dan menyerahkan tawaran tender / sebut harga secara atas talian (akan datang). 4. Penyaluran maklumat seperti kenyataan tawaran, pembukaan dan keputusan.
Portal ini boleh diakses oleh Pembekal yang berdaftar untuk menghantar tawaran, Pegawai yang terlibat dalam proses perolehan dalam organisasi dan Pengguna yang ingin melihat maklumat atau status perolehan (bergantung kepada tahap akses).
* Mempunyai peranti yang menyokong OS terkini. * Mempunyai ID & Kata Laluan yang sah (berdaftar) * Mempunyai sambungan Internet yang aktif pada peranti
1. Semak Emel yang berdaftar dengan sistem e-Perolehan terdahulu. 2. Klik butang Aktifkan untuk mula mengaktif semula akaun anda 3. Kemaskini beberapa seksyen maklumat yang diperlukan 4. Log masuk ke sistem. Rujuk tab Manual Pengguna.
Ya, portal ini menggunakan teknologi enkripsi SSL untuk memastikan keselamatan maklumat anda. Kami juga mengutamakan perlindungan data dan mematuhi semua undang-undang perlindungan data yang relevan.
Sekiranya anda menghadapi masalah teknikal, sila hubungi Pusat Khidmat Pelanggan kami (Rujuk halaman bawah di portal utama). Pastikan anda menyediakan butiran masalah yang dihadapi untuk memudahkan kami memberikan penyelesaian yang lebih cepat.
Ya, sistem ini boleh diakses secara dalam talian melalui pelayar web atau aplikasi mudah alih (jika tersedia). Pastikan anda menggunakan rangkaian yang selamat.
Sila hubungi Pusat Khidmat Pelanggan kami (Rujuk informasi di halaman bawah (Footer) di portal utama)
Anda boleh mengisi borang yang disediakan dalam portal ini: Klik tab "Bantuan" dan isikan keterangan anda. Pegawai kami akan membuat semakan ke atas maklum balas anda dan mungkin akan menghubungi anda sekiranya perlu.

PENDAFTARAN & LOG MASUK

Jika anda terlupa kata laluan, klik pada pautan "Lupa Kata Laluan?" di halaman log masuk. Anda akan diminta untuk memasukkan alamat emel yang didaftarkan. Seterusnya, pautan untuk menetapkan semula kata laluan akan dihantar ke emel anda.
1. Layari laman web rasmi sistem e-Perolehan DBKL 2. Klik pada butang Daftar Baru 3. Pilih jenis entiti anda samada Syarikat / Perunding 4. Isi setiap kategori maklumat serta muat naik dokumen yang diperlukan 5. Klik butang Hantar untuk menghantar. Permohonan mungkin mengambil masa sehingga 3 hari berkerja. Rujuk tab Panduan Pengguna.
Anda boleh membuat semakan berdasarkan tips dibawah: * Emel - semak folder Spam atau semak hubungan Internet/Wifi peranti. * Whatsapp - Tutup dan buka semula aplikasi Whatsapp atau semak hubungan Internet/Wifi peranti. Sekiranya anda masih tidak menerima kod OTP, hubungi pasukan bantuan teknikal sistem ePPP.
Ya, terdapat beberapa maklumat yang memerlukan Pengguna untuk memuat naik lampiran dokumen sebagai bukti pengesahan seperti salinan MyKad/Passport, salinan Sijil Pendaftaran Perniagaan, salinan Borang 49, salinan Borang KKM dan sebagainya.
Ya, setiap pendaftaran syarikat akan dikenakan yuran berdasarkan jenis penyertaan seperti berikut: (i) KERJA UNDI - RM50.00 (Tiada pembaharuan diperlukan) (ii) TENDER(MOF) & SEBUTHARGA CIDB GRED (1-2) - RM100.00 (iii) TENDER(MOF) & CIDB GRED (3-7) - RM150.00 (iv) SEMUA (TENDER, SEBUTHARGA & KERJA UNDI) CIDB 1-2 - RM150.00 (v) SEMUA (TENDER & KERJA UNDI) CIDB 3-7 - RM200.00 Pembayaran hanya boleh dibuat secara online sahaja iaitu melalui kad kredit atau online banking (FPX).
1. Klik Log Masuk 2. Klik pada fungsi Lupa Kata Laluan 3. Masukkan Emel anda yang berdaftar dengan sistem ini 4. Semak Emel untuk mendapatkan kod/pautan 5. Set semula kata laluan anda dan klik butang Simpan 6. Log semua akaun anda menggunakan kata laluan baru. Rujuk tab Manual Pengguna.
Masa kelulusan bergantung pada dasar organisasi. Biasanya, proses kelulusan mengambil masa 1-3 hari bekerja. Jika terdapat keperluan mendesak, sila hubungi talian Bantuan kami.
Ya, penyertaan hanya sah dalam tempoh setahun dari tarikh permohonan dan pembaharuan perlu dibuat dengan kadar yang sama setelah akaun tamat tempoh. Tertakluk kepada semua jenis penyertaan kecuali KERJA UNDI.
Tidak, syarikat yang berdaftar dari seluruh negeri dibenarkan untuk mendaftar dan membuat pembelian dalam sistem ini.
Akaun anda mungkin dikunci selepas beberapa percubaan log masuk yang gagal. Untuk membuka kunci: Hubungi pentadbir sistem. Sediakan ID pengguna anda untuk proses pengesahan.
Ya, anda boleh log masuk menggunakan akaun yang sama pada pelbagai peranti. Pastikan anda log keluar selepas menggunakan peranti awam untuk keselamatan.
Pastikan anda memasukkan ID pengguna dengan betul. Jika masih tidak berfungsi, hubungi pentadbir sistem untuk pengesahan.
Tips sewaktu memasukkan kata laluan: * Pastikan caps lock dimatikan. * Clear cache dan cookies pelayar web anda. * Cuba gunakan pelayar web yang berbeza. Hubungi sokongan teknikal jika masalah berterusan.
Klik pada nama atau ikon profil anda di penjuru atas skrin. Pilih "Log Keluar" dari menu yang muncul.

PROFIL & MAKLUMAT SYARIKAT

1. Log masuk ke sistem. 2. Pada bar atas kanan, klik butang "Profil". 3. Klik butang Ubah Kata Laluan 4. Masukkan kata laluan lama, kata laluan baru dan pengesahan, mengikut kriteria yang ditetapkan 5. Klik butang Simpan. Rujuk Manual Pengguna.
Anda boleh membuat permohonan permintaan kemaskini secara online. 1) Sila login terlebih dahulu ke dalam sistem, kemudian klik pada Aplikasi Saya dan pilih tab seksyen maklumat KKM atau CIDB yang hendak dikemaskini 2) Masukkan/tambah maklumat terbaru 3) Klik butang Simpan 4) Notifikasi status permohonan pengemaskinian anda akan dijana dalam 3 hari berkerja. NOTA: Sesetengah maklumat tidak memerlukan pengesahan Admin dan akan terus dikemaskini secara automatik oleh Sistem. Rujuk tab Manual Pengguna.
Anda boleh muat turun Sijil Akuan dengan mengikut langkah dibawah: 1. Dari halaman utama, klik butang Profil 2. Klik tab Papar Sijil 3. Klik butang Papar Sijil
Dari halaman utama, ikuti langkah dibawah: 1. Klik butang Profil 2. Klik tab Pegawai Yang Ditauliah 3. Untuk mengemaskini maklumat sedia ada, klik Nama Pegawai dan kemaskini maklumat. 4. Untuk menambah maklumat Pegawai baru, klik butang Tambah Pegawai Bertauliah 5. Kemaskini maklumat Pegawai dan klik butang Simpan Proses semakan mengambil masa 1-3 hari bekerja. Sila semak Status permohonan anda. Setelah permohonan diluluskan, Pegawai tersebut akan menerima emel untuk memuat turun mengaktifkan aplikasi. Setelah log masuk ke aplikasi berjaya, klik butang Terima Jemputan. Setelah selesai, Pegawai tersebut secara rasmi menjadi Pegawai Yang Ditauliah untuk syarikat anda.
Untuk memadam maklumat sila ikuti langkah dibawah: 1. Dari halaman utama, klik Butang Profil 2. Klik pada mana-mana sub modul pilihan (tindakan seterusnya adalah sama) 3. Lihat data pada senarai data maklumat sedia ada dan klik butang Padam 4. Klik butang Simpan
1. Log masuk ke akaun 2. Di halaman utama, klik butang Pembaharuan Akaun (butang ini hanya akan aktif setelah tarikh luput tiba) 3. Lengkapkan proses pembayaran Setelah pembayaran selesai, sistem akan menjana Sijil Perakuan baru dan akaun anda telah kembali aktif.
1. Log masuk ke akaun 2. Dari halaman utama, klik modul Profil 3. Klik tab Maklumat PPK, SPKK, STB 4. Di field Gred, buat perubahan anda 5. Klik butang Simpan * Selepas permohonan dihantar, Admin mungkin mengambil masa 1-3 hari berkerja untuk membuat semakan dan sekiranya permohonan melibatkan pembayaran, anda perlu membuat pembayaran terlebih dahulu.
1. Log masuk ke akaun 2. Dari halaman utama, klik modul Profil 3. Klik tab Maklumat Syarikat 4. Buat permohonan di tab Jenis Penyertaan 5. Klik butang Simpan & Seterusnya * Selepas permohonan dihantar, Admin mungkin mengambil masa 1-3 hari berkerja untuk membuat semakan dan sekiranya permohonan melibatkan pembayaran, anda perlu membuat pembayaran terlebih dahulu.

TENDER & SEBUTHARGA

Kelayakan untuk membeli dokumen tender adalah tertakluk kepada keperluan kehadiran Taklimat Tapak atau Kategori Penyertaan. Dari halaman utama, ikuti langkah berikut: 1. Klik Tender & Sebutharga 2. Klik Senarai Tawaran 3. Klik pada mana-mana No. Rujukan Tender untuk melihat perincian 4. Baca informasi/keterangan dan klik butang Beli Dokumen 5. Dokumen akan dimuat turun secara automatik (sekiranya anda layak untuk menyertai)
Ya, setiap Tender & Sebutharga tertakluk pada syarat yang telah ditetapkan seperti: * Kategori Penyertaan * Kod Bidang KKM * Kod Bidang CIDB & Pengkhususan * Kehadiran taklimat tapak
Tidak, anda akan dihalang dari membeli dokumen. Untuk membuat pembelian, perbaharui sijil akuan terlebih dahulu.
Untuk pembayaran menggunakan kad kredit/debit: Terdapat 2 mod kad kredit yang dibenarkan iaitu Visa DAN Mastercard. Mana-mana kad kredit/debit yang mempunyai mana-mana mod di atas boleh digunakan untuk transaksi di dalam Sistem Tender Online. Sila pastikan juga kad anda telah disahkan penggunaannya oleh pihak Bank. Butir-butir yang diperlukan adalah: 1. Nama di kad 2. Jenis kad (Visa atau Mastercard) 3. Nombor kad 4. Nombor "CVV" (iaitu 3 digit terakhir di belakang kad kredit anda) 5. Tarikh luput Sila rujuk DI SINI untuk bayaran menggunakan kad kredit. Untuk pembayaran menggunakan FPX: Butir-butir yang diperlukan adalah maklumat login dalam mana-mana online banking milik tuan/puan. Senarai bank yang ada dalam FPX ini di antaranya adalah: - CIMB - Maybank - RHB Bank - Bank Islam - Affin Bank - Ambank - Hong Leong Bank - Public Bank
Untuk Pembayaran Langganan / Pembaharuan Langganan / Pembelian Dokumen: Sila klik modul Transaksi > Maklumat Transaksi untuk melihat keterangan dan informasi lanjut.
Sekiranya tiada status pembayaran LULUS atau GAGAL dipaparkan di dalam sistem, anda disarankan agar dapat menghubungi pihak BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT untuk menyemak status transaksi tersebut sama ada telah ditolak daripada akaun atau tidak. Sekiranya telah ditolak daripada akaun tuan/puan dan dokumen yang dibeli tidak tersenarai, sila hubungi talian Bantuan sistem.
1. Klik modul Tender & Sebutharga 2. Klik tab Dokumen Yang Dibeli 3. Muat turun dokumen dengan klik butang Muat Turun

KERJA UNDI

Ya, Kerja Undi mepunyai syarat-syarat penyertaan yang telah ditetapkan. Hanya syarikat yang mengikut spesifikasi dan kelayakan yang telah ditetapkan sahaja layak menyertai.
Tiada kos penyertaan terlibat.
1. Klik pada modul Kerja Undi 2. Klik pada Iklan Cabutan Kerja Undi 3. Pilih Kerja Undi dan klik pada butang Menyertai * Sistem akan membuat semakan kelayakan anda dan sekiranya syarikat anda layak, sistem akan menjana notifikasi kejayaan Penyertaan dan anda boleh rujuk maklumat di modul Kerja Undi Yang Disertai
1. Klik pada modul Kerja Undi 2. Klik pada Kerja Undi Yang Disertai dan lihat maklumat Kerja Undi
Ya, anda akan menerima Emel pemakluman mengenai informasi tersebut dan status penyertaan dalam Kerja Undi Yang Disertai juga turut dikemaskini.

APLIKASI PINTAR

1. Kunjungi online gedung muat turun peranti anda (Appstore/Playstore) 2. Masukkan kata carian "ePPP" 3. Muat turun dan pasang aplikasi
1. Semak dan pastikan anda telah menerima emel jemputan dari syarikat berserta no.kod 2. Dengan menggunakan aplikasi ePPP, pada menu log masuk, klik pada Pengaktifan Akaun 3. Masukkan No.KP anda berserta kod pengaktifan (semak Emel anda) 4. Cipta kata laluan baru anda mengikut kriteria yang ditetapkan 5. Daftar wajah dengan cara mengimbas (pastikan anda telah membenarkan fungsi Kamera pada peranti) 6. Klik butang Hantar 7. Log masuk semula menggunakan ID dan kata laluan yang telah dikemaskini.
- Android 12.0 ke atas - Peranti mempunyai fungsi Kamera/Internet yang aktif.
Ya, kami menggalakkan anda untuk membenarkan semua akses berikut demi memastikan operasi penggunaan dapat berjalan dengan lancar.
1, Dari halaman utama, klik pada butang Jemputan. 2. Baca keterangan jemputan dan pilih Terima/Tolak. 3. Pengesahan, pilih keputusan anda.
1. Di halaman utama, klik modul Imbas Masuk 2. Pilih dari senarai syarikat yang anda wakili (jika mempunyai lebih dari 1 syarikat) 3. Sistem akan mengaktifkan fungsi Kamera. Imbas kod QR yang telah dikongsi oleh Pegawai bertugas. 4. Klik butang Imbas Masuk. Selesai. Rekod kehadiran anda telah berjaya disimpan. * Ulang langkah sama bagi proses Imbas Keluar
Sebarang kemaskini terbaru mengenai aplikasi akan dilakukan secara automatik oleh perision peranti anda.
1, Klik aplikasi ePPP pastikan anda telah log keluar dari akaun 2. Dari halaman utama, klik dan tekan (hold) pada ikon aplikasi 2. Pilih padam/uninstall 3. Klik Ya untuk pengesahan Aplikasi telah berjaya dipadam dari peranti anda.